Het runnen van een succesvolle tandartspraktijk vereist beheersing van zowel de tandheelkunde als het bedrijfsleven. Communicatievaardigheden kunnen de tandarts helpen in beide gebieden uit te blinken, maar toch wordt deze “soft skill” vaak gezien als een bijzaak in tandheelkundige curricula . Hier staan we stil bij de waarde van communicatievaardigheden in de tandartspraktijk en verkennen we de belangrijkste evidence-based communicatiestrategieën om de relatie tussen tandarts en patiënt te verbeteren.
Educatieve inhoud
Volgens een recent onderzoek van Septodont is de nieuwsgierige patiënt één van de meest uitdagende dagelijkse ervaringen voor een tandarts. Te veel tijd besteden aan het beantwoorden van vragen betekent dat afspraken uitlopen, andere patiënten moeten wachten en de planning een chaos wordt. Tijdens de pandemie, met schema's - en budgetten - die tot het uiterste zijn uitgerekt, is dit een nog grotere uitdaging geworden. Nu dat iedere minuut telt, bespreken we hoe tandartsen hun nieuwsgierige patiënten tevreden kunnen houden en hun agenda's soepel kunnen laten verlopen.
Kinderen zijn voor veel tandartsen lastige patiënten. Sommige artsen behandelen geen jonge patiënten omdat ze dit associëren met mogelijke communicatieproblemen, gebrek aan behandelresultaat of eenvoudigweg lage winstgevendheid.
Bij het zoeken (en behouden) van de beste tandartsassistenten volstaat het niet langer om zich te beperken tot de traditionele (extra)legale voordelen voor het personeel. Het gaat erom een nieuwe managementfilosofie te belichamen die uw medewerkers zingeving op het werk geeft en tegelijk uw patiënten een hoogkwalitatieve zorg biedt. In dit artikel komt u te weten wat u nodig hebt om een zorgende manager te worden.
Het vervangen van een aangetaste voortand is altijd een uitdaging. Het vereist een grondige kennis van het behoud van parodontaal weefsel en van regeneratietechnieken op de implantatielocatie.
Ontdek hoe vitale pulpa therapie de tandheelkunde transformeert, met een focus op het behoud van de pulpa en het voorkomen van onnodige extracties.
Aangenomen wordt dat ten minste 48% van de Britse bevolking in meer of mindere mate last heeft van tandartsangst.1 Voor patiënten kan dit leiden tot het vermijden van behandelingen, ongecontroleerde ziekteprogressie en nadelige gevolgen voor de orale gezondheid.2





