No-shows zijn een veelvoorkomend probleem voor tandartspraktijken - volgens onderzoeken lopen ze op tot maar liefst 10 % van alle afspraken![1] Er is sprake van een no-show wanneer patiënten hun geplande afspraak niet nakomen, zonder het personeel op de hoogte te stellen of zonder hun afspraak te annuleren. Dit fenomeen schaadt zowel de praktijk als de patiënten, met vele negatieve effecten tot gevolg. Laten we eens kijken hoe u risicopatiënten kunt identificeren en gemiste afspraken aanzienlijk kunt verminderen.
Educatieve inhoud
Ontdek de evolutie van wortelkanaalbehandelingen en de superieure eigenschappen van BioRoot™ RCS, een niet-toxische hydro-sealer die een effectieve vulling biedt zonder de nadelen van traditionele materialen.
Bij de tandartspraktijk van Pierre Koumi en zijn collega’s in Brussel ligt de focus van de expertise op parodontologie en implantologie. Vandaar een ideale omgeving om te vragen naar de bevindingen met de innovatieve formule RTR+, het synthetisch botsubstituut op basis van ß-Tricalciumfosfaat (ß-TCP) en Hydroxyapatiet (HA). We vroegen Pierre Koumi ook naar zijn uitdagingen op het gebied van tandheelkunde en het belang van een educatieve benadering richting de patiënt.
Van tandheelkundige membranen is bekend dat ze de prognose verbeteren bij procedures voor parodontale weefselregeneratie en botaugmentatie.[1] Het gebruik ervan bij botregeneratie is echter verrassend laag: ze worden gebruikt bij slechts 25-30% van de bottransplantatieprocedures die vandaag de dag worden uitgevoerd. Hier pleiten we voor het gebruik van een tandheelkundig membraan bij uw bottransplantatieprocedures.
Traumatisch tandletsel komt zeer vaak voor, maar het wordt gek genoeg vaak over het hoofd gezien. Omdat de prognose sterk afhankelijk is van snelle actie, nauwkeurige diagnose en deskundige behandeling, is het essentieel dat tandartsen over de expertise en strategieën beschikken om tandheelkundige trauma's te behandelen. Dit is wat u moet weten om de uitdaging aan te gaan en uw patiënten met tandheelkundig trauma goed te kunnen behandelen.
Uitstekende mondgezondheid begint in de kinderjaren. Pediatrische patiënten zijn echter een bijzonder uitdagende groep voor tandartsen. Dit artikel vat de voornaamste behoeften op het vlak van mondgezondheid bij pediatrische patiënten samen, bespreekt succesvolle aanpakken en biedt op feiten gebaseerde strategieën om de meestvoorkomende uitdagingen aan te gaan.
De hypomineralisatie van molaren en snijtanden (MIH) is een veel voorkomende ontwikkelingsstoornis die potentieel 1 op 8 kinderen treft.1 Voor een vroege diagnose en effectieve behandeling is het zeer belangrijk dat het tandheelkundige team zich bewust is van de tekenen en symptomen.
Endo-procedures kunnen erg stressvol zijn voor alle tandartsen, ongeacht hun expertiseniveau. Vooral tijdens de obturatieprocedure van het wortelkanaal kunnen veel moeilijkheden opduiken. We vroegen endodontisten om hun ervaringen met RCT met ons te delen en zich daarbij vooral te richten op de obturatieprocedure. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en hoe kunnen tandartsen deze overwinnen voor een gemakkelijkere, stressvrije wortelkanaalobturatie?
Cariës is de meest voorkomende niet-besmettelijke aandoening ter wereld. 560 miljoen kinderen hebben cariës in het melkgebit en bij 2,3 miljard mensen wereldwijd is het volwassen gebit getroffen.1 In de dagelijkse beroepspraktijk van de tandarts heeft een derde van de patiënten diepe cariës, dat wil zeggen 'cariës die het binnenste vierde deel van de dentine raakt, maar met een zone van harde of stevige dentine tussen de cariës en de pulpa die radiografisch detecteerbaar is wanneer die zich op een interproximaal of occlusaal oppervlak bevindt.”2,3,4
Als tandarts is het behoud van tanden één van uw belangrijkste doelen. Wanneer ze goed geïnformeerd zijn over hun opties, willen de meeste patiënten hun natuurlijke gebit behouden voor een betere levenskwaliteit.
Septodont creëerde in 2012 de "Septodont Case Studies Collection" - een reeks aan casussen - om hun ervaringen en de voordelen van het gebruik van Septodont’s innovaties in de dagelijkse praktijk met u te delen. In de afgelopen jaren hebben auteurs uit meer dan 15 landen bijgedragen aan het succes van ons vakblad dat nu over heel de wereld wordt verspreid.
De kans dat patiënten van wie de verwachtingen niet ingelost worden, je praktijk ontevreden zullen verlaten en dat vervolgens tegen man en alleman zeggen is groot. Je ziet ze dan ofwel niet meer terug of erger nog: ze kloppen keer op keer opnieuw aan op zoek naar het onbereikbare. En in de ergste gevallen kaarten ze hun ontevredenheid hogerop aan. Als je er alles aan gedaan hebt om een goede service te bieden, is dat een bittere pil om te slikken. We bespreken hier wat we kunnen leren uit recente inzichten uit de gezondheidszorg over omgaan met het eeuwige probleem van onrealistische verwachtingen.
De afgelopen decennia zijn er aanzienlijke verbeteringen opgetreden, zowel in het gebruiksgemak als in de doeltreffendheid van bindmiddel bij het plaatsen van een restauratief composiet. We gingen van meerdere flesjes en verschillende stappen naar één flesje en minder stappen. Toen verschenen er nieuwe biomaterialen met tandweefselachtige eigenschappen, zoals BiodentineTM. Glazuur en dentine zijn niet langer de enige substraten om op te hechten.
Tandartsen weten dat pijn een cruciale factor is in de ervaring van de patiënt. Patiënten die geen pijn hadden zijn tevreden patiënten en dat is in deze uitdagende tijden belangrijker dan ooit. Lokale anesthesie en een minimaal traumatische naald zijn gangbaar in de tandartspraktijk. Topische verdoving is dat niet, ondanks de vele toepassingen en het uitstekende veiligheidsprofiel. Missen tandartsen een belangrijk instrument binnen pain management? We willen hier een pleidooi houden om bij iedere patiënt topische anesthesie te gebruiken.
In een ideale wereld zou uw personeel moeiteloos met elkaar kunnen opschieten, hard kunnen werken aan gemeenschappelijke doelen en de drama’s buiten de deur kunnen laten. In werkelijkheid betekent nauw samenwerken in een klein team dat incidentele conflicten onvermijdelijk zijn, vooral in een uitdagend beroep als tandarts. Maar wat gebeurt er als die incidentele meningsverschillen uitgroeien tot regelmatige botsingen?