Educatieve inhoud

16-30 of 32 blog posts

Sorteer op: sort-descending
Biodentine™ voor herstel van diepe cariës: niet alleen voor blootliggende pulpa

Biodentine™ voor herstel van diepe cariës: niet alleen voor blootliggende pulpa

calendar 05/05/2023

Cariës is de meest voorkomende niet-besmettelijke aandoening ter wereld. 560 miljoen kinderen hebben cariës in het melkgebit en bij 2,3 miljard mensen wereldwijd is het volwassen gebit getroffen.1 In de dagelijkse beroepspraktijk van de tandarts heeft een derde van de patiënten diepe cariës, dat wil zeggen 'cariës die het binnenste vierde deel van de dentine raakt, maar met een zone van harde of stevige dentine tussen de cariës en de pulpa die radiografisch detecteerbaar is wanneer die zich op een interproximaal of occlusaal oppervlak bevindt.”2,3,4

Tandverlies bij patiënten voorkomen: waarom is het zo belangrijk?
Case studies collection - nummer 23°

Case studies collection - nummer 23°

calendar 23/03/2023

Septodont creëerde in 2012 de "Septodont Case Studies Collection" - een reeks aan casussen - om hun ervaringen en de voordelen van het gebruik van Septodont’s innovaties in de dagelijkse praktijk met u te delen. In de afgelopen jaren hebben auteurs uit meer dan 15 landen bijgedragen aan het succes van ons vakblad dat nu over heel de wereld wordt verspreid.

Omgaan met verwachtingen van patiënten: het belang van het risico te zien

Omgaan met verwachtingen van patiënten: het belang van het risico te zien

calendar 14/01/2023

De kans dat patiënten van wie de verwachtingen niet ingelost worden, je praktijk ontevreden zullen verlaten en dat vervolgens tegen man en alleman zeggen is groot. Je ziet ze dan ofwel niet meer terug of erger nog: ze kloppen keer op keer opnieuw aan op zoek naar het onbereikbare. En in de ergste gevallen kaarten ze hun ontevredenheid hogerop aan. Als je er alles aan gedaan hebt om een goede service te bieden, is dat een bittere pil om te slikken. We bespreken hier wat we kunnen leren uit recente inzichten uit de gezondheidszorg over omgaan met het eeuwige probleem van onrealistische verwachtingen.

Hechting aan nieuwe calciumsilicaat materialen: een

Hechting aan nieuwe calciumsilicaat materialen: een 'highway to hell'?

calendar 13/09/2022

De afgelopen decennia zijn er aanzienlijke verbeteringen opgetreden, zowel in het gebruiksgemak als in de doeltreffendheid van bindmiddel bij het plaatsen van een restauratief composiet. We gingen van meerdere flesjes en verschillende stappen naar één flesje en minder stappen. Toen verschenen er nieuwe biomaterialen met tandweefselachtige eigenschappen, zoals BiodentineTM. Glazuur en dentine zijn niet langer de enige substraten om op te hechten.

Waarom niet-injecteerbare verdoving hand in hand gaat met tevreden patiënten en professionele voldoening

Waarom niet-injecteerbare verdoving hand in hand gaat met tevreden patiënten en professionele voldoening

calendar 17/06/2022

Tandartsen weten dat pijn een cruciale factor is in de ervaring van de patiënt. Patiënten die geen pijn hadden zijn tevreden patiënten en dat is in deze uitdagende tijden belangrijker dan ooit. Lokale anesthesie en een minimaal traumatische naald zijn gangbaar in de tandartspraktijk. Topische verdoving is dat niet, ondanks de vele toepassingen en het uitstekende veiligheidsprofiel. Missen tandartsen een belangrijk instrument binnen pain management? We willen hier een pleidooi houden om bij iedere patiënt topische anesthesie te gebruiken.

Drama in de praktijk? Hoe kunt u de harmonie herstellen

Drama in de praktijk? Hoe kunt u de harmonie herstellen

calendar 13/06/2022

In een ideale wereld zou uw personeel moeiteloos met elkaar kunnen opschieten, hard kunnen werken aan gemeenschappelijke doelen en de drama’s buiten  de deur kunnen laten. In werkelijkheid betekent nauw samenwerken in een klein team dat incidentele conflicten onvermijdelijk zijn, vooral in een uitdagend beroep als tandarts. Maar wat gebeurt er als die incidentele meningsverschillen uitgroeien tot regelmatige botsingen?

Voer probleemloos en met zelfvertrouwen wortelkanaalbehandelingen uit

Voer probleemloos en met zelfvertrouwen wortelkanaalbehandelingen uit

calendar 13/05/2022

Endodontische behandelingen zijn misschien niet uw hoofdactiviteit, maar de kans is groot dat u elke week wel een patiënt treft die een wortelkanaalbehandeling nodig heeft. Sommige tandartsen voelen zich ongemakkelijk bij het uitvoeren van een endodontische behandeling en verwijzen hun patiënten daarom liever door naar een endodontist. Uit een onderzoek door de American Association of Endodontists (AAE) blijkt dat algemene tandartsen ca. 46% van hun wortelkanaalbehandelingen doorverwijzen naar een endodontist.[1] Dit is echter aan het veranderen, want het is nu veel gemakkelijker om endodontische zorg in de eigen praktijk uit te voeren.

Is een paradigmashift voor de wortelkanaalvulling mogelijk ?
Pijnbeheer - niet alleen voor de patiënt!

Pijnbeheer - niet alleen voor de patiënt!

calendar 20/04/2022

De uitoefening van het tandartsenvak kan voor de arts fysieke en emotionele pijn met zich meebrengen. Maar hoewel u pijnbeheer de topprioriteit geeft als het om uw patiënten gaat, blijft uw eigen pijn vaak onbehandeld, met alle gevolgen van dien. We delen in dit artikel enkele op feiten gebaseerde strategieën om tandartsen te helpen zichzelf ook van pijn te vrijwaren, zoals de doelstelling bij hun patiënten. 

E-reputatie: een gids voor het bevorderen en beschermen van uw praktijk online
Essentiële communicatiestrategieën voor een goede relatie tussen tandarts en patiënt

Essentiële communicatiestrategieën voor een goede relatie tussen tandarts en patiënt

calendar 11/02/2022

Het runnen van een succesvolle tandartspraktijk vereist beheersing van zowel de tandheelkunde als het bedrijfsleven. Communicatievaardigheden kunnen de tandarts helpen in beide gebieden uit te blinken, maar toch wordt deze “soft skill” vaak gezien als een bijzaak in tandheelkundige curricula . Hier staan we stil bij de waarde van communicatievaardigheden in de tandartspraktijk en verkennen we de belangrijkste evidence-based communicatiestrategieën om de relatie tussen tandarts en patiënt te verbeteren.

Het begrijpen en managen van de (té) nieuwsgierige patiënt

Het begrijpen en managen van de (té) nieuwsgierige patiënt

calendar 10/01/2022

Volgens een recent onderzoek van Septodont is de nieuwsgierige patiënt één van de meest uitdagende dagelijkse ervaringen voor een tandarts. Te veel tijd besteden aan het beantwoorden van vragen betekent dat afspraken uitlopen, andere patiënten moeten wachten en de planning een chaos wordt. Tijdens de pandemie, met schema's - en budgetten - die tot het uiterste zijn uitgerekt, is dit een nog grotere uitdaging geworden. Nu dat iedere minuut telt, bespreken we hoe tandartsen hun nieuwsgierige patiënten tevreden kunnen houden en hun agenda's soepel kunnen laten verlopen. 

Geen angst, geen pijn, geen dentofobie … Hoe kun je kinderen zo behandelen dat ze behandeld WILLEN worden?
Hoe kunt u uw aantrekkelijkheid verhogen om de beste tandartsassistenten aan te trekken en aan boord te houden?

Hoe kunt u uw aantrekkelijkheid verhogen om de beste tandartsassistenten aan te trekken en aan boord te houden?

calendar 04/06/2021

Bij het zoeken (en behouden) van de beste tandartsassistenten volstaat het niet langer om zich te beperken tot de traditionele (extra)legale voordelen voor het personeel. Het gaat erom een nieuwe managementfilosofie te belichamen die uw medewerkers zingeving op het werk geeft en tegelijk uw patiënten een hoogkwalitatieve zorg biedt. In dit artikel komt u te weten wat u nodig hebt om een zorgende manager te worden.