Als tandarts is het behoud van tanden één van uw belangrijkste doelen. Wanneer ze goed geïnformeerd zijn over hun opties, willen de meeste patiënten hun natuurlijke gebit behouden voor een betere levenskwaliteit.
Educatieve inhoud
Septodont creëerde in 2012 de "Septodont Case Studies Collection" - een reeks aan casussen - om hun ervaringen en de voordelen van het gebruik van Septodont’s innovaties in de dagelijkse praktijk met u te delen. In de afgelopen jaren hebben auteurs uit meer dan 15 landen bijgedragen aan het succes van ons vakblad dat nu over heel de wereld wordt verspreid.
De kans dat patiënten van wie de verwachtingen niet ingelost worden, je praktijk ontevreden zullen verlaten en dat vervolgens tegen man en alleman zeggen is groot. Je ziet ze dan ofwel niet meer terug of erger nog: ze kloppen keer op keer opnieuw aan op zoek naar het onbereikbare. En in de ergste gevallen kaarten ze hun ontevredenheid hogerop aan. Als je er alles aan gedaan hebt om een goede service te bieden, is dat een bittere pil om te slikken. We bespreken hier wat we kunnen leren uit recente inzichten uit de gezondheidszorg over omgaan met het eeuwige probleem van onrealistische verwachtingen.
De afgelopen decennia zijn er aanzienlijke verbeteringen opgetreden, zowel in het gebruiksgemak als in de doeltreffendheid van bindmiddel bij het plaatsen van een restauratief composiet. We gingen van meerdere flesjes en verschillende stappen naar één flesje en minder stappen. Toen verschenen er nieuwe biomaterialen met tandweefselachtige eigenschappen, zoals BiodentineTM. Glazuur en dentine zijn niet langer de enige substraten om op te hechten.
Tandartsen weten dat pijn een cruciale factor is in de ervaring van de patiënt. Patiënten die geen pijn hadden zijn tevreden patiënten en dat is in deze uitdagende tijden belangrijker dan ooit. Lokale anesthesie en een minimaal traumatische naald zijn gangbaar in de tandartspraktijk. Topische verdoving is dat niet, ondanks de vele toepassingen en het uitstekende veiligheidsprofiel. Missen tandartsen een belangrijk instrument binnen pain management? We willen hier een pleidooi houden om bij iedere patiënt topische anesthesie te gebruiken.
In een ideale wereld zou uw personeel moeiteloos met elkaar kunnen opschieten, hard kunnen werken aan gemeenschappelijke doelen en de drama’s buiten de deur kunnen laten. In werkelijkheid betekent nauw samenwerken in een klein team dat incidentele conflicten onvermijdelijk zijn, vooral in een uitdagend beroep als tandarts. Maar wat gebeurt er als die incidentele meningsverschillen uitgroeien tot regelmatige botsingen?
Endodontische behandelingen zijn misschien niet uw hoofdactiviteit, maar de kans is groot dat u elke week wel een patiënt treft die een wortelkanaalbehandeling nodig heeft. Sommige tandartsen voelen zich ongemakkelijk bij het uitvoeren van een endodontische behandeling en verwijzen hun patiënten daarom liever door naar een endodontist. Uit een onderzoek door de American Association of Endodontists (AAE) blijkt dat algemene tandartsen ca. 46% van hun wortelkanaalbehandelingen doorverwijzen naar een endodontist.[1] Dit is echter aan het veranderen, want het is nu veel gemakkelijker om endodontische zorg in de eigen praktijk uit te voeren.
In dit artikel beschrijven we de samenstelling en eigenschappen van BioRoot™ RCS als sealer.
De uitoefening van het tandartsenvak kan voor de arts fysieke en emotionele pijn met zich meebrengen. Maar hoewel u pijnbeheer de topprioriteit geeft als het om uw patiënten gaat, blijft uw eigen pijn vaak onbehandeld, met alle gevolgen van dien. We delen in dit artikel enkele op feiten gebaseerde strategieën om tandartsen te helpen zichzelf ook van pijn te vrijwaren, zoals de doelstelling bij hun patiënten.
Een goed onderhoude online reputatie is een kans om uw vaardigheden als tandarts onder de aandacht te brengen en de economische prestaties van uw tandartspraktijk te verbeteren.
Het runnen van een succesvolle tandartspraktijk vereist beheersing van zowel de tandheelkunde als het bedrijfsleven. Communicatievaardigheden kunnen de tandarts helpen in beide gebieden uit te blinken, maar toch wordt deze “soft skill” vaak gezien als een bijzaak in tandheelkundige curricula . Hier staan we stil bij de waarde van communicatievaardigheden in de tandartspraktijk en verkennen we de belangrijkste evidence-based communicatiestrategieën om de relatie tussen tandarts en patiënt te verbeteren.
Volgens een recent onderzoek van Septodont is de nieuwsgierige patiënt één van de meest uitdagende dagelijkse ervaringen voor een tandarts. Te veel tijd besteden aan het beantwoorden van vragen betekent dat afspraken uitlopen, andere patiënten moeten wachten en de planning een chaos wordt. Tijdens de pandemie, met schema's - en budgetten - die tot het uiterste zijn uitgerekt, is dit een nog grotere uitdaging geworden. Nu dat iedere minuut telt, bespreken we hoe tandartsen hun nieuwsgierige patiënten tevreden kunnen houden en hun agenda's soepel kunnen laten verlopen.
Kinderen zijn voor veel tandartsen lastige patiënten. Sommige artsen behandelen geen jonge patiënten omdat ze dit associëren met mogelijke communicatieproblemen, gebrek aan behandelresultaat of eenvoudigweg lage winstgevendheid.
Bij het zoeken (en behouden) van de beste tandartsassistenten volstaat het niet langer om zich te beperken tot de traditionele (extra)legale voordelen voor het personeel. Het gaat erom een nieuwe managementfilosofie te belichamen die uw medewerkers zingeving op het werk geeft en tegelijk uw patiënten een hoogkwalitatieve zorg biedt. In dit artikel komt u te weten wat u nodig hebt om een zorgende manager te worden.
Het vervangen van een aangetaste voortand is altijd een uitdaging. Het vereist een grondige kennis van het behoud van parodontaal weefsel en van regeneratietechnieken op de implantatielocatie.